Chevy Nova Forum banner

Wymiana kanału tylnej szyby 1970 Nova

5.5K views 12 replies 6 participants last post by  TheBandit  
#1 · (Edited)
Pomyślałem, że podzielę się moim doświadczeniem w wymianie metalu wokół tylnej szyby przy użyciu świeżej blachy i nowego kanału z www.rustreplace.com, znanego również jako Belden Speed and Engineering. Mój '70 Nova to oryginalny samochód z winylowym dachem i sprawy się pogarszały.

Po pierwsze, oto kilka zdjęć przed usunięciem tylnej szyby i odklejeniem winylowego dachu. Zakreśliłem wszystkie dziury srebrnym markerem.

Image
Image
Image
Image

Image


Zacząłem od przejechania po wszystkim drucianą szczotką, co otworzyło nowe dziury w cienkich obszarach, których początkowo nie widziałem. Grzebałem również śrubokrętem, aby znaleźć więcej złych miejsc, zanim zarysowałem obszary, które będę musiał załatać. Potraktowałem również cały obszar preparatem Rust Kutter, konwerterem rdzy na bazie kwasu fosforowego. Podobnie jak Ospho lub Krud Cutter, wykorzystuje on kwas fosforowy do przekształcania tlenku żelaza (rdzy) w bardziej stabilny fosforan żelaza. Pozostawił białą pozostałość na wszystkim, co będę musiał wyczyścić przed malowaniem.

W dolnej części zdecydowałem się załatać obszary wyciętymi kawałkami blachy, zamiast wymieniać cały panel. Najpierw wyciąłem prostokątne kawałki blachy 20awg, a następnie użyłem rysika, aby przenieść dokładny kształt na stary panel. Na koniec wyciąłem go kombinacją piły do ​​karoserii i Dremela z maleńkim kółkiem tnącym.

Image


Użyłem magnesów do spawania punktowego Eastwood, aby utrzymać kawałki łaty na miejscu podczas spawania punktowego. Te magnesy są bardzo mocne i bardzo przydatne, ale stwierdziłem, że trzeba być około cala od nich, w przeciwnym razie zakłócają spawanie i powodują dziwne rozpryski.

Image


Image


Kilka z nich wymagało zagięć, jak wzdłuż dolnej krawędzi tej łaty, gdzie oryginalny zagięty obszar był zardzewiały. Ważne jest, aby wyciąć wszystkie krawędzie rdzy, w przeciwnym razie spaw po prostu się przepali. Widać również małą dziurę po rdzy obok tej łaty, którą można by zaspawać bez łaty.

Image


Do górnych i bocznych kanałów kupiłem prefabrykowane elementy z www.rustreplace.com. Przeszły już przez urządzenie do obkurczania, aby uzyskać krzywizny, ale trzeba je przyciąć, aby pasowały. Tak wyglądają niektóre z nich przed przycięciem.

Image
 
#2 · (Edited)
Kawałki nie były wystarczająco długie, aby załatać róg obszaru panelu bagażnika, więc kiedy je zamówiłem, poprosiłem o mały kawałek dodatkowego metalu, którego mógłbym użyć do załatania tutaj. Ten obszar był trudny, ponieważ istnieją zgrzeiny punktowe, które łączą trzy warstwy metalu. Większość zgrzein punktowych musiała zostać usunięta za pomocą przecinaka do zgrzein punktowych, ale odkryłem również, że niektóre z nich, zwłaszcza w górnej części dachu, można rozdzielić za pomocą samego noża do karoserii / separatora paneli.

Image


Użyłem następujących kroków, aby dopasować nowe elementy:
  1. Określ obszar do wymiany
  2. Zacznij od zgrubnego cięcia w połowie drogi od miejsca, w którym kanał styka się z dachem lub panelem bocznym. Usuwa to kołki wykończeniowe i pozostawia nawis metalu do pisania
  3. Użyj separatora paneli wzdłuż dolnej części kanału, aby znaleźć i oddzielić lub wywiercić zgrzeiny punktowe w celu usunięcia szorstkiego odcinka. Użyłem dłuta do zgrzein punktowych Lisle 51900, które kosztowało około 16 dolarów i kilku przecinaków do zgrzein punktowych z Harbor Freight. Daje to coś takiego jak na poniższym zdjęciu:
Image



4. Przymocuj nowy element na swoim miejscu. Użyj wielu zacisków, ponieważ to robi różnicę! Na tym etapie będziesz musiał przyciąć końce, aby pasowały do ​​promienia ramy okna.
Image


5. Zdecyduj, ile przyciąć z krawędzi nowego kanału. W przypadku większości z nich odrysowałem około 1/8" lub więcej i usunąłem go z górnej krawędzi nowego elementu, aby spaw znajdował się nieco poniżej zaokrąglonego rogu. Użyłem szlifierki kątowej do usunięcia materiału
6. Przymocuj element z powrotem na miejsce i narysuj linię cięcia w oryginalnym metalu samochodu.
7. Użyj piły do ​​karoserii, aby ostrożnie przyciąć wzdłuż linii cięcia.
8. Przymocuj element na miejscu i ostrożnie dopasuj go do nowej linii cięcia. Użyj pilnika w miejscach, gdzie nie pasuje idealnie.
9. Gdy element pasuje po zamocowaniu i na krawędzi jest mała lub żadna szczelina, można go przyspawać na miejscu
10: Na koniec użyj tarczy listkowej i/lub tarczy szlifierskiej, aby oczyścić spawy.

Image



Powtórzyłem ten proces wokół góry i boków

Image


Image



Image


Oto prawie gotowy produkt:

Image


Image
 

Attachments

#3 · (Edited)
Kilka przemyśleń i wskazówek teraz, gdy wszystko jest zespawane:

Bezpieczeństwo
Ochrona słuchu. Ochrona oczu. Ochrona przed spawaniem/ciepłem. Gaśnica zawsze w pobliżu. BĄDŹ BEZPIECZNY!

Czy musisz usunąć podsufitkę?
To trudne pytanie. W moim samochodzie mam 1-częściową podsufitkę z włókna szklanego od TMI i zostawiłem podsufitkę na miejscu przez cały ten projekt. Podsufitka jest oddalona o około 3/4" poniżej kanału, więc nie otrzymuje bezpośredniego ciepła ze spawania. Głównym problemem jest to, czy żużel spawalniczy lub iskry są wyrzucane pod panel dachu i przepalają podsufitkę, co moim zdaniem byłoby większym problemem w przypadku oryginalnej podsufitki w stylu łukowym. W przypadku oryginalnej podsufitki prawdopodobnie najbezpieczniej jest usunąć podsufitkę, ale to i tak wymagałoby wymiany na nową, więc prawdopodobnie zostawiłbym ją na miejscu, wiedząc, że być może trzeba ją będzie wymienić, jeśli ulegnie uszkodzeniu.

Jak chronisz wnętrze?
Użyłem koca spawalniczego przypiętego wzdłuż krawędzi do listwy wiatrowej tuż pod podsufitką, a następnie zarzuciłem go na półkę bagażnika. To chroni przed dostawaniem się śmieci do samochodu, a następnie okresowo używałem odkurzacza warsztatowego do czyszczenia pyłu metalowego.

Obróbka rdzy
Konwersja rdzy jest ważnym krokiem, aby zatrzymać dalsze rozprzestrzenianie się rdzy. Użyłem Rust Kutter w butelce z rozpylaczem do konwersji rdzy, ale nie jestem zadowolony z tego, ile białych pozostałości pozostało po tym. Nie wiem, czy Ospho lub inny konwerter rdzy wykonałby lepszą robotę.

Cięcie
Większość cięć wykonałem za pomocą piły do ​​karoserii, a konkretnie modelu Ingersoll Rand 429, który kupiłem do tego projektu. Uwielbiałem to narzędzie i stwierdziłem, że bardzo dobrze sprawdza się w śledzeniu wykreślonych linii. Musiałem jednak również użyć narzędzia Dremel z bardzo małą tarczą tnącą, aby uzyskać niektóre z krótszych cięć, jak podczas cięcia przez kanał, a nie wzdłuż niego. Do cięcia kanału na długość przydatna byłaby również konwencjonalna szlifierka kątowa 4" z tarczą tnącą lub piła taśmowa (użyłem piły taśmowej).

Spawy punktowe
Nienawidzę przecinać spawów punktowych, ale tak już jest. Stwierdziłem, że separator paneli nadwozia był naprawdę przydatny. Jest to cienkie narzędzie przypominające dłuto, które można wbić między panele, a następnie wzdłuż panelu, aby znaleźć spaw punktowy. Konkretnym narzędziem, którego użyłem, jest dłuto do spawów punktowych Lisle 51900, które kosztowało około 16 $. Spawy punktowe można wywiercić za pomocą frezu do spawów punktowych lub, jeśli spaw jest mały, można go rozdzielić, używając tylko separatora paneli. W moim samochodzie musiałem wywiercić wszystkie spawy punktowe wzdłuż paneli ćwiartkowych, ale spawy punktowe dachu rozdzieliły się z łatwością za pomocą samego separatora paneli i kilku uderzeń młotkiem.

Dopasowanie
Nie mogę wystarczająco podkreślić znaczenia zaciskania, a następnie używania rysika (nie markera!), aby uzyskać dokładne dopasowanie. Robiąc to w ten sposób, stwierdziłem, że elementy pasują prawie idealnie przy pierwszym cięciu; od czasu do czasu piłowałem kilka obszarów. Aby lepiej widzieć linie rysowania, możesz najpierw zaznaczyć obszar markerem Sharpie lub farbą do układania, a następnie zarysować. Użyj lampy roboczej, aby upewnić się, że dobrze widzisz podczas cięcia. Jeśli poświęcisz na to czas, spawanie będzie znacznie łatwiejsze.

Spawanie
Użyłem spawarki Millermatic 180 MIG. Prawie każda spawarka MIG powinna być w stanie spawać blachę, ale jest kilka rzeczy, które możesz zrobić, aby przebiegało to sprawniej. Po pierwsze, polecam użycie cieńszego drutu 0,023. Będzie to wymagało odpowiedniego rozmiaru końcówek kontaktowych i użycia odpowiednich rolek napędowych. Zrobiłem blachę z 0,030 i jest po prostu o wiele łatwiej przepalić, podczas gdy 0,023 jest bardziej wybaczające. Blacha nie jest spawana w ciągłych spoinach; musisz wykonać serię zachodzących na siebie spawów punktowych i dać czas na schłodzenie pomiędzy nimi. Obejrzyj kilka filmów na YouTube - jest wiele świetnych wskazówek, jak to zrobić. Oczywiście ważne jest również, aby wyczyścić blachę i usunąć wszelką farbę; do tego wolę użyć tarczy listkowej na szlifierce kątowej, ale ważne jest również, aby nie rozcieńczać materiału, więc lekkie dotknięcie, aby uzyskać goły metal, to wszystko, co jest potrzebne. Na koniec, po zakończeniu spawania, możesz użyć tarczy listkowej lub tarczy szlifierskiej, aby posprzątać.

Kanał zamienny
Kupiłem zamienne elementy kanału od www.rustreplace.com aka Belden Speed and Engineering. Alternatywnie można je wykonać od podstaw, używając giętej blachy i shrinkera, ale wymaga to pewnych umiejętności. Byłem bardzo zadowolony z dopasowania elementów dostarczonych przez Belden - za tę cenę uważam, że są warte oszczędności czasu, a także stwierdziłem, że byli bardzo pomocni przez e-mail.

Kołki zaciskowe wykończeniowe
Nie wymieniłem jeszcze kołków wykończeniowych, ale istnieją trzy opcje, aby to zrobić (1) wkręcić kołki (2) kołki nitowe (3) wspawać kołki. Fabryka używała kołków do spawania, ale wymagają one spawarki kołków i odpowiedniej końcówki kontaktowej/uchwytu, aby je zespawać na miejscu. Najtańszą opcją są wkręcane kołki, ale zrezygnowałem z nich, ponieważ mogą się wyrywać z cienkiego metalu. Kupiłem kołki w stylu nitowym od Belden, a ich instrukcje zawierają pomiary do ich lokalizacji. Sprzedają również klipsy podróżne, jeśli chcesz wszystko z jednego miejsca.

Farba
Nie dotarłem jeszcze do etapu malowania, ale zamierzam użyć podkładu epoksydowego 2K. Możesz je teraz dostać w aerozolu od Spray Max lub Eastwood lub możesz je mieszać i spryskiwać pistoletem natryskowym.

Inne opcje
Kanały boczne i górne są pierwotnie częścią odpowiednio paneli ćwiartkowych i dachowych. Jeśli i tak musisz wymienić te panele, możesz to zrobić. Mój samochód potrzebuje nowych dolnych ćwiartek i prawdopodobnie mógłbym wymienić cały panel dachu, aby rozwiązać inne problemy z rdzą, ale chcę zachować jak najwięcej oryginalnej blachy i po prostu wymienić to, co jest potrzebne. Wybierz własną przygodę!

Koszt
Koszt był tutaj całkiem rozsądny. Wydałem około 200 $ na materiały (3 kanały, kołki nitowe i klipsy wykończeniowe) od www.rustreplace.com i oczywiście po drodze użyłem niektórych materiałów eksploatacyjnych i narzędzi. Narzędzia, których nie miałem, to piła do karoserii (80 $ z Amazon), nóż do oddzielania paneli (16 $ z Amazon) i frezy do spawów punktowych (10 $ z Harbor Freight) oraz dodatkowe imadła do zaciskania (łącznie około 40 $).

Czas/wysiłek
Spędziłem na tym dużo godzin, ale bardzo trudno mi to oszacować, ponieważ wykonywałem pracę w małych kawałkach przez kilka miesięcy między innymi wymaganiami życia. Na jednym z moich ostatnich elementów, PO tym, jak nauczyłem się z poprzedniej pracy, spędziłem około 4 godzin od początku do końca na wycinaniu, dopasowywaniu, spawaniu i szlifowaniu tylko jednego z elementów kanału. Jeśli weźmiesz pod uwagę czas na badania, zakup materiałów i narzędzi oraz naukę podczas instalowania wszystkiego, wyobrażam sobie, że jest to projekt na ponad 40 godzin i może się znacznie różnić w zależności od twojego doświadczenia i cierpliwości.

Ogólne wyniki
Pod koniec jestem naprawdę zadowolony z gotowego produktu. Wygląda na to, że listwa okienna nadal będzie dobrze pasować, krawędzie są wystarczająco dobre do malowania, a kanał jest z powrotem w nowym stanie. Spodziewam się, że szkło będzie dobrze osadzone i odpowiednio uszczelnione, ale zobaczymy, kiedy skończę.
 
#4 · (Edited)
Cześć Clint . . . . Bardzo dobry "write-up" : zarówno informacje o znalezieniu tych nowych części, jak i potrzebne narzędzia. (y)

"How-To" było również bardzo dobre; i powiedziałbym - - 'jeśli wykonujesz własną pracę (jak silnik i skrzynia biegów), to byłoby w twoim "wheelhouse".

Dla mojego samochodu z 69 roku - - jestem pewien, że mam ten sam "problem" (w może jednym lub dwóch miejscach, wokół tylnej szyby - również. (Moja tylna szyba (być może) również przecieka wodą do bagażnika).
Moja gumowa uszczelka bagażnika dawno zniknęła (i może być źródłem wody).
Tak więc, dla mnie - będąc starym (lub STARSZYM) blacharzem; Myślę, że to zadanie jest bardzo "do zrobienia" . . . ale świetne informacje sprawiają, że wszystko jest o wiele lepsze .

Dzięki za poświęcenie czasu na zrobienie swojego write-up. Teraz mam dobrą 'potrzebę'; aby kupić tę nową spawarkę drutową - (Podoba mi się 'Millermatic 180').

Na pewno - sprawdzam "Belden Speed". :) :cool:

jim

i szczęśliwego Nowego Roku - 2024.
 
#8 ·
Aktualizacja: Udało mi się dokończyć pozostałą naprawę dachu, pomalować wszystko i ponownie zamontować tylną szybę. Zdecydowałem się zedrzeć dach do gołego metalu, aby pozbyć się wszelkiej rdzy. Zamiast podkładu epoksydowego zdecydowałem się użyć Mastercoat Permanent Rust Sealer i ich powłoki wierzchniej AG111. Na YouTube jest świetny film tutaj demonstrujący jego właściwości zapobiegania rdzy. To było moje pierwsze malowanie pistoletem LVLP i było to wspaniałe doświadczenie edukacyjne. Przed malowaniem nawierciłem otwory na kołki klipsów wykończeniowych, a następnie, gdy montowałem kołki w stylu nitów zrywalnych, użyłem odrobiny uszczelniacza do szwów na każdym z nich, aby upewnić się, że nie przeciekają.

Nic w tej pracy nie było idealne, ale jestem naprawdę zadowolony z efektów.

Image


Image
Image


Image
Image


Image
Image


Image


Chcę, żeby moje dzieci pewnego dnia doświadczyły naprawy rdzy, więc zamontuję ponownie winylowy dach, gdy skończę kilka innych projektów w samochodzie.
 
#9 ·
Clint, mam nadzieję, że wszystko u ciebie dobrze. Więc w tej chwili wygląda na to, że dołączam do ciebie (Status ocalałego, 2 lata) ORAZ 'Naprawiacz rdzy'. Jeszcze raz dziękuję za bardzo dobrze napisane opracowanie 'Rdza / Naprawa / Kanał'. Świetna robota i dobra robota. Również za 'połączenie' "rustreplace.com". . . . Widziałem tę 'stronę wcześniej', ale zapomniałem zapisać te informacje. Dla mnie - - będzie to "wspominanie tych starych czasów; w warsztacie blacharskim" . . . . więc będzie to (dla mnie) dobra 'przygoda z powrotem, kiedy byłem (naprawdę) młodszy'. Uważaj na siebie tam, w SoCa. jim
 
  • Like
Reactions: TheBandit
#11 ·
So, at this point ; it's looking like I'm joining you (Survivor Status, 2years in) AND 'Rust repairman' .
Wow Jim - dwa lata minęły jak z bicza strzelił! Bardzo się cieszę. Bycie ocalałym to duża sprawa. Gratulacje! Ciesz się życiem z tą nową perspektywą. 🍻