Chevy Nova Forum banner

Vervanging van de achterruitkanaal 1970 Nova

5.5K views 12 replies 6 participants last post by  TheBandit  
#1 · (Edited)
Ik dacht dat ik mijn ervaring zou delen met het vervangen van metaal rond mijn achterruit met vers plaatwerk en een nieuw kanaal van www.rustreplace.com, ook wel bekend als Belden Speed and Engineering. Mijn '70 Nova is een originele auto met vinyl dak en de dingen werden slechter.

Eerst hier zijn enkele voorbeeldafbeeldingen na het verwijderen van mijn achterruit en het terugtrekken van het vinyl dak. Ik heb alle gaten omcirkeld met een zilveren stift.

Image
Image
Image
Image

Image


Ik begon met het afnemen van alles met een staalborstel, waardoor er nieuwe gaten ontstonden in dunne gebieden die ik in eerste instantie niet had gezien. Ik heb ook met een schroevendraaier rondgepeuterd om meer slechte plekken te vinden voordat ik gebieden schetste die ik moest repareren. Ik heb het hele gebied ook behandeld met Rust Kutter, een fosforzuur roestomvormer. Net als Ospho of Krud Cutter, gebruikt dit fosforzuur om ijzeroxide (roest) om te zetten in stabieler ijzerfosfaat. Het liet een witte residu achter op alles, dat ik moet schoonmaken voordat ik ga schilderen.

Op het onderste gedeelte besloot ik om gebieden te repareren met stukken plaatwerk in plaats van het hele paneel te vervangen. Ik sneed eerst de rechthoekige stukken van 20awg plaatwerk en gebruikte vervolgens een scribe om de exacte vorm over te brengen op het oude paneel. Ten slotte sneed ik het uit met een combinatie van een carrosseriezaag en een Dremel met een klein afsnijwiel.

Image


Ik gebruikte Eastwood-stiklasmagneten om de reparatiestukken op hun plaats te houden terwijl ik hechtte. Deze magneten zijn erg sterk en erg handig, maar ik ontdekte dat je ongeveer een centimeter van ze verwijderd moet zijn, anders verstoren ze de las en veroorzaken ze vreemde spatten.

Image


Image


Een paar hiervan vereisten bochten, zoals langs de onderste rand van deze reparatie waar het originele gebogen gebied weggeroest was. Het is belangrijk om alle randen van de roest weg te snijden, anders blaast de las er gewoon doorheen. Je kunt zien dat er ook een klein roestgat naast deze reparatie zit dat zonder reparatie dichtgelast kan worden.

Image


Voor de boven- en zijkanten kocht ik voorgefabriceerde stukken van www.rustreplace.com. Deze zijn al door een krimpapparaat gegaan om de rondingen te krijgen, maar ze moeten worden bijgesneden om te passen. Zo zien een paar ervan eruit voordat ze worden bijgesneden.

Image
 
#2 · (Edited)
De stukken waren niet lang genoeg om de hoek van het kofferpaneel te repareren, dus toen ik ze bestelde, vroeg ik om een ​​kleine lengte extra metaal die ik hier kon gebruiken om te repareren. Dit gebied was lastig omdat er puntlassen zijn die drie lagen metaal verbinden. De meeste puntlassen moesten worden verwijderd met een puntlassnijder, maar ik ontdekte ook dat sommige ervan, vooral in het bovenste dakgedeelte, konden worden gesplitst met alleen een carrosserie-mes / paneelscheider.

Image


Ik gebruikte de volgende stappen om de nieuwe stukken te passen:
  1. Bepaal het te vervangen gebied
  2. Begin met een ruwe snede ongeveer halverwege vanaf waar het kanaal het dak of het zijpaneel raakt. Hiermee worden de sierstuds verwijderd en blijft een overhang van metaal over om tegen te schrijven
  3. Gebruik een paneelscheider langs de onderkant van het kanaal om de puntlassen te vinden en te scheiden of uit te boren om het ruwe gedeelte te verwijderen. Ik gebruikte een Lisle 51900 puntlasbeitel die ongeveer $ 16 kostte en enkele puntlassnijders van Harbor Freight. Dit levert zoiets op als de volgende foto:
Image



4. Klem het nieuwe stuk op zijn plaats. Gebruik veel klemmen, want het maakt een verschil! In deze stap moet je de uiteinden snijden zodat ze overeenkomen met de radius van het raamkozijn.
Image


5. Bepaal hoeveel je van de rand van het nieuwe kanaal moet afsnijden. Voor de meeste heb ik ongeveer 1/8" of meer afgeschreven en van de bovenrand van het nieuwe stuk verwijderd, zodat de las iets onder de afgeronde hoek zou komen. Ik gebruikte een haakse slijper om het materiaal te verwijderen
6. Klem het stuk terug op zijn plaats en schrijf een snijlijn in het originele metaal van de auto.
7. Gebruik een carrosseriezaag om voorzichtig langs de snijlijn te snijden.
8. Klem het stuk op zijn plaats en pas het voorzichtig aan op de nieuwe snijlijn. Gebruik een vijl op plaatsen waar het niet helemaal past.
9. Zodra het stuk past terwijl het vastgeklemd is en er weinig of geen opening langs de rand is, kan het op zijn plaats worden gelast
10: Gebruik ten slotte een klepschijf en/of schuurschijf om de lassen schoon te maken.

Image



Ik herhaalde dit proces rond de boven- en zijkanten

Image


Image



Image


Hier is het bijna afgewerkte product:

Image


Image
 

Attachments

#3 · (Edited)
Dus een paar gedachten en tips nu ik alles heb gelast:

Veiligheid
Gehoorbescherming. Oogbescherming. Las-/hittebescherming. Brandblusser altijd in de buurt. WEES VEILIG!

Moet je de hemelbekleding verwijderen?
Dit is een moeilijke vraag. Op mijn auto heb ik een 1-delige glasvezel hemelbekleding van TMI en ik heb de hemelbekleding tijdens dit hele project op zijn plaats gelaten. De hemelbekleding staat ongeveer 3/4" onder het kanaal, dus hij krijgt geen directe hitte van het lassen. De belangrijkste zorg is of lasslak of vonken onder het dakpaneel worden gegooid en door de hemelbekleding branden, wat naar mijn mening een grotere zorg zou zijn voor een originele hemelbekleding in boogstijl. Met een originele hemelbekleding is het waarschijnlijk het veiligst om de hemelbekleding te verwijderen, maar dat zou sowieso een vervanging door een nieuwe vereisen, dus ik zou hem waarschijnlijk op zijn plaats laten, wetende dat je hem mogelijk moet vervangen als hij beschadigd raakt.

Hoe bescherm je het interieur?
Ik gebruikte een lasdeken die langs de rand voor de windgeleider net onder de hemelbekleding was vastgeklikt en vervolgens over de hoedenplank werd gedrapeerd. Dit houdt rommel uit de auto en vervolgens gebruikte ik periodiek een stofzuiger om metaalstof op te ruimen.

Roestbehandeling
Roestconversie is een belangrijke stap om verdere verspreiding van roest te stoppen. Ik gebruikte Rust Kutter in een spuitfles voor roestconversie, maar ik ben niet erg blij met hoeveel wit residu er daarna achterbleef. Ik weet niet of Ospho of een andere roestconverter een betere klus zou klaren.

Snijden
Ik heb de meeste sneden gemaakt met een carrosseriezaag, met name een Ingersoll Rand model 429 die ik voor dit project heb gekocht. Ik was dol op deze tool en vond dat hij heel goed werkte voor het volgen van gekraste lijnen. Ik moest echter ook een Dremel-tool gebruiken met een heel klein afsnijwiel om een aantal van de kortere sneden te krijgen, zoals bij het snijden over een kanaal in plaats van erlangs. Voor het op lengte snijden van het kanaal zou een conventionele 4" haakse slijper met een afsnijwiel of een lintzaag ook van pas komen (ik gebruikte een lintzaag).

Puntenlassen
Ik haat het om punten te lassen, maar het is wat het is. Ik ontdekte dat een carrosseriepaneelscheider erg handig was. Het is een dun, beitelachtig gereedschap dat tussen de panelen kan worden gehamerd en vervolgens langs het paneel kan worden geleid om de puntlas te vinden. De specifieke tool die ik gebruikte, is een Lisle 51900 Spot Weld Chisel, die ongeveer $ 16 kostte. De puntlassen kunnen worden uitgeboord met een puntlassnijder of, als de las klein is, kan deze gewoon worden gesplitst met alleen de paneelscheider. Op mijn auto moest ik alle puntlassen langs de kwartpanelen uitboren, maar de dakpuntlassen splitsten gemakkelijk met alleen de paneelscheider en een paar slagen van de hamer.

Passen
Ik kan het belang van klemmen en vervolgens een scribe (geen marker!) gebruiken om een nauwkeurige pasvorm te krijgen, niet genoeg benadrukken. Op deze manier ontdekte ik dat de stukken bij de eerste snede bijna perfect pasten; af en toe vijlde ik een paar gebieden. Om krachtige lijnen te kunnen zien, kunt u het gebied eerst markeren met Sharpie of lay-outverf en vervolgens krassen. Gebruik een werklamp om ervoor te zorgen dat u goed kunt zien tijdens het snijden. Als je hier de tijd voor neemt, wordt het lassen een stuk eenvoudiger.

Lassen
Ik gebruikte een Millermatic 180 MIG-lasser. Vrijwel elke MIG-lasser zou in staat moeten zijn om plaatstaal te lassen, maar er zijn een paar dingen die u kunt doen om het soepeler te laten verlopen. Eerst raad ik aan om een dunnere draad 0,023 te gebruiken. Dit vereist de juiste maat contacttips en het gebruik van de juiste aandrijfwalsen. Ik heb plaat met 0,030 gedaan en het is gewoon veel gemakkelijker om door te branden, terwijl 0,023 vergevingsgezonder is. Plaat wordt niet in continue lassen gelast; je moet een reeks overlappende puntlassen doen en tijd geven om af te koelen tussendoor. Bekijk een paar video's op YouTube - er zijn veel geweldige tips om dit te doen. Natuurlijk is het ook belangrijk dat je het plaatstaal schoonmaakt en alle verf verwijdert; daarvoor gebruik ik het liefst een klepschijf op de haakse slijper, maar het is ook belangrijk om het materiaal niet te verdunnen, dus een lichte aanraking om blank metaal te krijgen is alles wat nodig is. Ten slotte kun je na het lassen een klepschijf of schuurschijf gebruiken om de boel op te ruimen.

Vervangingskanaal
Ik heb de vervangende kanaalstukken gekocht van www.rustreplace.com aka Belden Speed and Engineering. Als alternatief kun je ze uit het niets maken met behulp van gebogen plaatstaal en een krimp, maar dit vereist wel wat vaardigheid. Ik was erg blij met de pasvorm van de door Belden geleverde stukken - voor de prijs vind ik dat ze de tijdbesparing waard zijn en ik ontdekte ook dat ze per e-mail erg behulpzaam waren.

Trim Crip Studs
Ik heb de trim studs nog niet vervangen, maar er zijn drie opties om dit te doen (1) schroef in studs (2) klinknagel studs (3) las in studs. De fabriek gebruikte las-in studs, maar deze vereisen een studlasser en een geschikte contacttip/houder om ze op hun plaats te lassen. De goedkoopste optie is schroef in studs, maar ik heb hiertegen gekozen omdat ze uit het dunne metaal kunnen worden gestript. Ik kocht klinknagelstijl studs van Belden en hun instructies bevatten metingen om ze te lokaliseren. Ze verkopen ook de tripclips als je alles van één plek wilt halen.

Verf
Ik ben nog niet in de verffase gekomen, maar ik ben van plan een 2K epoxyprimer te gebruiken. Je kunt deze nu in een spuitbus krijgen van Spray Max of Eastwood of je kunt ze mengen en spuiten met een verfspuit.

Andere opties
De zij- en bovenkanalen maken oorspronkelijk deel uit van respectievelijk de kwart- en dakpanelen. Als je die panelen toch moet vervangen, kun je dat misschien beter doen. Mijn auto heeft nieuwe lagere kwartieren nodig en ik had waarschijnlijk het hele dakpaneel kunnen vervangen om andere roestproblemen aan te pakken, maar ik wil zoveel mogelijk origineel plaatwerk redden en alleen vervangen wat nodig is. Kies je eigen avontuur!

Kosten
De kosten waren hier redelijk. Ik heb ongeveer $ 200 uitgegeven aan materialen (3 kanalen, klinknagelstuds en trimclips) van www.rustreplace.com en natuurlijk onderweg wat verbruiksartikelen en gereedschap gebruikt. Gereedschap dat ik niet had, was de carrosseriezaag ($ 80 van Amazon), de paneelscheider ($ 16 van Amazon) en de puntlassnijders ($ 10 van Harbor Freight) en extra bankschroeven om te klemmen (in totaal ongeveer $ 40).

Tijd/inspanning
Ik heb hier veel uren aan besteed, maar het is voor mij heel moeilijk om te schatten, omdat ik het werk in kleine stukjes heb gedaan over een paar maanden tussen andere eisen van het leven. Op een van mijn laatste stukken, NADAT ik van het vorige werk had geleerd, besteedde ik ongeveer 4 uur van begin tot eind aan het uitsnijden, passen, lassen en slijpen van slechts één van de kanaalstukken. Als je de tijd meerekent om te onderzoeken, materialen en gereedschap te kopen en te leren tijdens het installeren van alles, stel ik me voor dat dit een project van 40+ uur is en enorm kan variëren, afhankelijk van je ervaring en geduld.

Algemene resultaten
Uiteindelijk ben ik erg blij met het eindproduct. Het ziet eruit alsof de raamlijst nog steeds goed zal passen, de randen zijn goed genoeg voor verf en het kanaal is weer in nieuwstaat. Ik verwacht dat het glas goed zal zitten en goed zal afdichten, maar we zullen zien wanneer ik klaar ben.
 
#4 · (Edited)
Hallo Clint . . . . Een zeer goede "write-up" : zowel info over het vinden van die nieuwe onderdelen als het benodigde gereedschap. (y)

De "How-To" was ook erg goed; en ik zou zeggen - - 'als je je eigen werk doet (zoals motor & transmissie), dan zou dit in je "wheelhouse" zitten.

Voor mijn '69 auto - - weet ik zeker dat ik precies hetzelfde "probleem" heb (op misschien een of twee plekken, rond mijn achterruit - ook. (Mijn achterruit (misschien) lekt ook water in mijn kofferbak).
Mijn kofferbak rubberen weerstrip is al lang weg (en zou een bron van water kunnen zijn).
Dus, voor mezelf - als oude (of OUDERE) carrosseriebouwer; Ik denk dat deze taak heel "doable" is . . . maar geweldige info maakt alles veel beter .

Bedankt voor het nemen van je tijd om je write-up te doen. Nu heb ik een goede 'behoefte'; om die nieuwe draadlasser te kopen - (Ik vind de 'Millermatic 180' wel leuk).

Zeker weten - ik bekijk "Belden Speed". :) :cool:

jim

en, Gelukkig Nieuwjaar - 2024.
 
#8 ·
Update: Ik ben erin geslaagd de resterende dakreparatie te voltooien, alles te schilderen en de achterruit opnieuw te installeren. Ik koos ervoor om het dak kaal te maken tot op het kale metaal om roest te verwijderen. In plaats van epoxyprimer besloot ik Mastercoat Permanent Rust Sealer en hun AG111 toplaag te gebruiken. Er is een geweldige video op YouTube hier die de roestwerende eigenschappen demonstreert. Dit was mijn eerste keer spuiten met een LVLP-pistool en het was een geweldige leerervaring. Ik heb de tapeindgaten van de sierlijstclips voorgeboord voordat ik ging schilderen, en toen ik de popnagelstijl tapeinden installeerde, gebruikte ik een beetje naadafdichting op elk van hen om ervoor te zorgen dat ze niet lekten.

Niets aan deze klus was perfect, maar ik ben erg blij met de resultaten.

Image


Image
Image


Image
Image


Image
Image


Image


Ik wil dat mijn kinderen op een dag roestreparatie ervaren, dus ik zal de vinyl top opnieuw installeren als ik een paar andere projecten in de auto heb afgerond.
 
#9 ·
Clint, ik hoop dat alles goed met je gaat. Dus, op dit moment lijkt het erop dat ik me bij je aansluit (Survivor Status, 2 jaar bezig) EN 'Roest reparateur'. Nogmaals bedankt voor een zeer goed geschreven 'Roest / Reparatie / Kanaal' verslag. Geweldig gedaan, en goed gedaan. Ook voor de "rustreplace.com" 'verbinding'. . . . Ik had die 'site' al eerder gezien, maar vergat die info op te slaan. Voor mij - - wordt dit "het herinneren van die oude dagen; in de carrosserie" . . . . dus, het wordt (voor mij) een goed 'avontuur terug, toen ik (echt) jonger' was. Blijf veilig daar, in SoCa. jim
 
  • Like
Reactions: TheBandit
#11 ·
So, at this point ; it's looking like I'm joining you (Survivor Status, 2years in) AND 'Rust repairman' .
Wow Jim - twee jaar zijn voorbij gevlogen! Zo blij voor je. Een overlevende zijn is een groot ding. Gefeliciteerd! Geniet van het leven met dat nieuwe perspectief. 🍻