Chevy Nova Forum banner

Wat is het en waar gaat het heen?

21K views 15 replies 6 participants last post by  skylarkjohn  
#1 ·
Ik ga gewoon een paar foto's plaatsen in plaats van duizend woorden.

Attachments

#6 ·
Terwijl je daaronder bezig bent, zou ik het gat waardoor de olieleiding en wat er ook doorheen gaat, beschermen met een rubberen doorvoertule en het dan afdichten en dan de draad aan de rechterkant van de zekering naar de linkerkant van de zekering verplaatsen.

Zonder doorvoertule en afdichting op het gat in het schutbord loop je een goede kans dat de metalen rand door de leiding schuurt en dan echte problemen veroorzaakt. Door een doorvoertule te plaatsen, houdt dit de scherpe rand van het gat weg van de kwetsbare leidingen. Door vervolgens terug te komen en het gat af te dichten, komt er minder lucht door dit gat, evenals water en stof in het interieur.

Op de draad die je onder de rechterkant van de zekering hebt, wordt die klem niet beschermd door de zekering, noch de draad onder die klem. Door hem naar de andere kant te verplaatsen, beschermt die zekering nu wat er al in de auto zit en ook je extra draad.

Image

Nog één ding, want het is moeilijk te zien op de foto, maar is de kleine zekering linksonder in orde. Het lijkt wel of er folie op zit, wat geen goede zaak is.

Jim

#10 ·
Terwijl je daaronder bezig bent, zou ik het gat waar de olieleiding en wat er ook doorheen gaat, beschermen met een rubberen grommet en het dan afdichten en dan de draad aan de rechterkant van de zekering naar de linkerkant van de zekering verplaatsen.

Zonder grommet en afdichting op het schutbordgat loop je een goede kans dat de metalen rand door de leiding schuurt en dan echte problemen krijgt. Door een grommet te plaatsen, houdt dit de scherpe rand van het gat weg van de kwetsbare leidingen. Door dan terug te komen en het gat af te dichten, komt er minder lucht door dit gat en ook geen water en stof in het interieur.

Op de draad die je onder de rechterkant van de zekering hebt, wordt die klem niet beschermd door de zekering, noch de draad onder die klem. Door hem naar de andere kant te verplaatsen, beschermt die zekering nu wat er al in de auto zit en ook je extra draad.

Image

Nog een ding, want het is moeilijk te zien op de foto, maar is de kleine zekering linksonder in orde. Het lijkt wel of er folie omheen is gewikkeld, wat geen goede zaak is.

Jim
Zeker. De foto is genomen 1 of 2 dagen nadat ik hem aan de praat had gekregen en na een testrit. De draad en buizen zijn nu in brandstofleiding gewikkeld en worden afgedicht met een beetje schuimspray. Wat betreft de draden bij de zekeringkast en de zekering die is omwikkeld, alles wordt te zijner tijd gecorrigeerd, eerst de omwikkelde zekering.
Er is veel info voor mij om door te nemen en ik waardeer de input. Bedankt.

#8 ·
Geweldig advies, Jim. Maar waarom biedt de rechterkant van die zekering geen bescherming aan die clip, maar de linkerkant wel? Ik neem aan dat het aan de linkerkant van de zekeringkolom andersom is?

Moet zeker die folie kwijtraken als dat het is (en het lijkt erop).
Ik denk dat het fijn zou zijn als de zekeringkast was ingedeeld als sommige zekering-/stroomonderbrekerpanelen voor thuis, maar dat is niet zo.

Hier is de zekeringkast van mijn 1968 Nova:

Image

en hier zijn de aftakkingen voor het toevoegen van elektrische circuits:

Image

Te beginnen bij de bovenste aftakking, dit is een batterij- of constante 12V-aansluiting en wordt beschermd door de zekering aan de linkerkant, aangezien dat circuit voor de sigarettenaansteker/interieurverlichting is, die de hele tijd werkt en niet zoals de zekering rechts, die de verwarming/airco-zekering is.

De volgende aftakking is voor een 12V-accessoirevoeding en hier wordt deze aftakking beschermd door de zekering rechts, die de radiozekering is. Hij wordt niet beschermd door de zekering aan de linkerkant, die voor je achterlichten is.

De derde aftakking van boven is een 12V-ontsteking en hier wordt de aftakking beschermd door de zekering rechts, die de richtingaanwijzer- en achteruitrijlichtzekering is. Hij wordt niet beschermd door de zekering aan de linkerkant, die de stop/waarschuwingszekering is, aangezien dit een constante 12V-zekering is.

De laatste aftakking is voor verlichting en deze bevindt zich naast de kleine zekering aan de onderkant van de zekeringkast.

Ja, het is verwarrend en heeft geen echte standaardisatie.

Zelfs als ik aan een nieuw voertuig werk en in de zekeringkast moet aftakken, probeer ik bestaande aftakkingen te gebruiken die door een zekering worden beschermd en in de weinige gevallen dat ik zekeringaftakkingen heb moeten gebruiken, verwijder ik de zekering, kijk ik welke van de twee aansluitingen van de zekeringhouder oplicht en ga dan naar de kant die NIET oplicht, want dit is de kant die door de zekering wordt beschermd.

Twijfel je, controleer dan altijd alles met een meter of testlamp, maar die aftakkingen in de zekeringkast waren er om verschillende dingen toe te voegen, zoals de cruise control af fabriek, achterruitverwarming en andere dingen.

Als je naar de foto van mijn zekeringkast kijkt, kun je zien dat ik een haakse aansluiting heb toegevoegd aan de LPS-aansluiting en dit was om een dimbare lamp op mijn verwarmingsregelaars te laten werken, aangezien mijn auto die optie niet had en ik het zat was om het in het donker niet te kunnen zien. Toen ik een stereo onder de stoel toevoegde, gebruikte ik ook nog wat haakse aansluitingen en ben nu aangesloten op de BAT-aansluiting en de ACC-aansluiting, dus als het nodig is, kan ik hem verwijderen en weet niemand het.

Jim

#13 ·
Jim, LPS is de dashboardlichtaansluiting, hè? Dat wist ik niet, dat kan ooit handig zijn. Is die aansluiting ook dimbaar?
Op mijn tweede foto zie je een haakse 1/4" aansluiting gekrompen op een bruine draad. Ik heb deze bruine draad naar een kleine lamphouder in mijn verwarmingsbediening geleid om deze te verlichten en wanneer ik de koplamp schakelaar uittrek om de instrumentenpaneelverlichting aan te zetten, gaat dit extra licht ook aan EN dimt wanneer de koplamp schakelaar wordt gedraaid. Ik heb dezelfde wattage lamp in de verwarmingsbediening gebruikt als in het snelheidsmetercluster, dus de helderheid is gelijkmatig.

Jim

#14 ·
Een ander ding dat ik wil toevoegen, is dat de originele aftakkingen in het midden maar een bepaalde hoeveelheid stroomsterkte aankunnen en als je hier dingen aan toevoegt, of zelfs aan de achterkant aftakt of klemmen toevoegt in ongebruikte sleuven, doe dan de berekening zodat dingen niet overbelast raken en voeg NOOIT iets toe aan die sleuven en verhoog dan de fabriekszekering die die aftakking en de bedrading die erop is aangesloten, beschermt. GM heeft de zekeringkast nooit ontworpen voor mensen om willekeurig dingen toe te voegen die ze wilden en het moet goed worden ontworpen zodat bestaande bedrading en onderdelen zoals het contactslot en de klemmen niet overbelast raken.

#16 ·
Nog iets wat ik wil toevoegen, is dat de originele aftakkingen in het midden maar een bepaalde hoeveelheid stroomsterkte aankunnen en als je hier dingen aan toevoegt, of zelfs aan de achterkant aftapt of klemmen toevoegt in ongebruikte sleuven, doe dan de berekening zodat dingen niet overbelast raken en voeg NOOIT iets toe aan die sleuven en verhoog dan de fabriekszekering die die aftakking en de bedrading die erop is aangesloten, beschermt. GM heeft de zekeringkast nooit ontworpen voor mensen om willekeurig dingen toe te voegen die ze wilden en het moet goed worden ontworpen zodat bestaande bedrading en onderdelen zoals het contactslot en de klemmen niet overbelast raken.

Jim
Goede info. Bedankt Jim