Ik ga gewoon een paar foto's plaatsen in plaats van duizend woorden.
Zeker. De foto is genomen 1 of 2 dagen nadat ik hem aan de praat had gekregen en na een testrit. De draad en buizen zijn nu in brandstofleiding gewikkeld en worden afgedicht met een beetje schuimspray. Wat betreft de draden bij de zekeringkast en de zekering die is omwikkeld, alles wordt te zijner tijd gecorrigeerd, eerst de omwikkelde zekering.Terwijl je daaronder bezig bent, zou ik het gat waar de olieleiding en wat er ook doorheen gaat, beschermen met een rubberen grommet en het dan afdichten en dan de draad aan de rechterkant van de zekering naar de linkerkant van de zekering verplaatsen.
Zonder grommet en afdichting op het schutbordgat loop je een goede kans dat de metalen rand door de leiding schuurt en dan echte problemen krijgt. Door een grommet te plaatsen, houdt dit de scherpe rand van het gat weg van de kwetsbare leidingen. Door dan terug te komen en het gat af te dichten, komt er minder lucht door dit gat en ook geen water en stof in het interieur.
Op de draad die je onder de rechterkant van de zekering hebt, wordt die klem niet beschermd door de zekering, noch de draad onder die klem. Door hem naar de andere kant te verplaatsen, beschermt die zekering nu wat er al in de auto zit en ook je extra draad.
![]()
Nog een ding, want het is moeilijk te zien op de foto, maar is de kleine zekering linksonder in orde. Het lijkt wel of er folie omheen is gewikkeld, wat geen goede zaak is.
Jim
Ik denk dat het fijn zou zijn als de zekeringkast was ingedeeld als sommige zekering-/stroomonderbrekerpanelen voor thuis, maar dat is niet zo.Geweldig advies, Jim. Maar waarom biedt de rechterkant van die zekering geen bescherming aan die clip, maar de linkerkant wel? Ik neem aan dat het aan de linkerkant van de zekeringkolom andersom is?
Moet zeker die folie kwijtraken als dat het is (en het lijkt erop).
Op mijn tweede foto zie je een haakse 1/4" aansluiting gekrompen op een bruine draad. Ik heb deze bruine draad naar een kleine lamphouder in mijn verwarmingsbediening geleid om deze te verlichten en wanneer ik de koplamp schakelaar uittrek om de instrumentenpaneelverlichting aan te zetten, gaat dit extra licht ook aan EN dimt wanneer de koplamp schakelaar wordt gedraaid. Ik heb dezelfde wattage lamp in de verwarmingsbediening gebruikt als in het snelheidsmetercluster, dus de helderheid is gelijkmatig.Jim, LPS is de dashboardlichtaansluiting, hè? Dat wist ik niet, dat kan ooit handig zijn. Is die aansluiting ook dimbaar?
Goede info. Bedankt JimNog iets wat ik wil toevoegen, is dat de originele aftakkingen in het midden maar een bepaalde hoeveelheid stroomsterkte aankunnen en als je hier dingen aan toevoegt, of zelfs aan de achterkant aftapt of klemmen toevoegt in ongebruikte sleuven, doe dan de berekening zodat dingen niet overbelast raken en voeg NOOIT iets toe aan die sleuven en verhoog dan de fabriekszekering die die aftakking en de bedrading die erop is aangesloten, beschermt. GM heeft de zekeringkast nooit ontworpen voor mensen om willekeurig dingen toe te voegen die ze wilden en het moet goed worden ontworpen zodat bestaande bedrading en onderdelen zoals het contactslot en de klemmen niet overbelast raken.
Jim